Vinnarna av tre Grand Prix, Lilla Publishingpriset och typografipriset. Dessutom: vinnaren av Årets facktidning för sjätte året i rad.
Film om nätmobbning Grand Prix-vinnare
Publishingprisets Grand Prix – film: Markus Andreasson och Hanna Peretz, ProLounge, intervjuas av Joel Snickars om Ingen elev ska behöva känna sig otrygg gjord i samarbete med Kärnhuset på uppdrag av Skolinspektionen.
Full pott för produktionsbolaget ProLounge från Västerås som tog hem såväl en kategorivinst som Publishingprisets Grand Prix Film 2017. Filmen Ingen elev ska behöva känna sig otrygg speglar känslan av att vara mobbad.
– Vi har gjort filmen tillsammans med Kärnhuset och på uppdrag av Skolinspektionen, berättar Markus Andreasson, en av grundarna av ProLounge. Kärnhuset hade idén med en tjej som simmar i en pool som ser ut som en chatbubbla. Och vi hittade lösningen för att göra det visuellt på ett effektfullt sätt.
Vad betyder utmärkelsen för ProLounge?
– Det är superkul och känns klockrent. Filmen är precis den typ av film som vi är bra på. En blandning av information och kortfilm med ett visuellt starkt hantverk.
Hur har filmen visats?
– Den har visats online på webben, spridits i sociala medier och används fortfarande i skolorna. Den visades också i morgonstudion på TV4. Det var jättekul, säger Hanna Peretz, producent på ProLounge.
Se filmen Ingen elev ska behöva känna sig otrygg här
Designkontoret Silver tog guld i Publishingpriset
Publishingprisets Grand Prix – print: Magda Lipka Falck, Designkontoret Silver, och Malin Erikssson, ICA Gruppen, intervjuas av Joel Snickars om rapporten 100 år och framåt.
ICA Gruppen och Designkontoret Silver vann Publishingprisets Grand Prix Print med rapporten 100 år och framåt.
Vågade ni hoppas på att det skulle bli så här bra?
– När vi åkte hit så var det naturligtvis med förhoppningen att vi skulle vinna kategorin, och när vi gjorde det tänkte jag att nu är det liksom slut. Så att vinna Grand Prix blev en fantastisk, jätterolig överraskning, säger Malin Eriksson på ICA Gruppen.
Juryn tycker att ni har en finurlig idé i den här rapporten. Berätta!
– Hela rapporten handlar om framtidens konsumenter och framtidens mat. Vi tittar 23 år framåt i tiden till 2040, följer några barn som är 15 år idag och försöker se dem där och då och höra vad de tycker och tänker om mat och måltider och shopping, säger Malin Eriksson.
Vad betyder det för Designkontoret Silver att vinna i Publishingpriset?
– Man får en väldigt stor stämpel på att någon tycker att man har gjort ett bra jobb. Vi är väldigt stolta över den här rapporten och det är jätteroligt att få visa upp den för fler. Det är ett intressant projekt, säger Magda Lipka Falk, ad på Designkontoret Silver.
”We think this is a well respected contest”
Publishingprisets Grand Prix – webb: Annelie Nyberg, Volvo Car Group, och Jeanette Gustavsson, Solberg Kommunikation, intervjuas av Joel Snickars om Volvo Car Group – online annual report 2016.
What made you decide to compete in The Publishing Prize?
“We have actually looked at many different contests before we decided to join this one, just as we did last year. In 2016, we won both the print and online categories. Furthermore, we look at international contests, where we also won this year. This is a very happy year for both of us, obviously. We also joined a British competition run by the Investor Relations Society. And for Sweden we chose The Publishing Prize because we think this is a well respected contest,” says Jeanette Gustavsson.
Describe the difference between making an annual report for the web as compared to making it on paper?
“Well, the print version is more extensive. It’s living up to many legal requirements as well. In the web version, we have a bit more freedom when we approach the audience,” says Annelie Nyberg, Investor Relations Manager at Volvo Car Group.
“I’d like to add that we see the online report more as a complement to the printed version. We see there could be a different audience, actually, for the online version as well, so we need both versions,” says Jeanette Gustavsson.
You first won the Online Annual Report category and then The Publishing Prize Grand Prix – Web. Were you surprised?
“A little bit. The Grand Prix was new to us, and we are very humble and very happy about that prize. Good teamwork,” says Jeanette Gustavsson.
“Yes, I totally agree. Even though you are a nominee, the competition is very intense, so it wasn’t at all obvious that it should happen. The Grand Prix was really a nice surprise. And remember, many people at Volvo Cars have been involved in this,” says Annelie Nyberg.
”Vinna är en rolig självförtroendeboost”
Lilla Publishingpriset: Fenja Heijkenskjöld och Anna Lindroth, Crisby film, intervjuas av Joel Snickars om Hajen som blev viral.
Crisby företagsfilm vann Lilla Publishingpriset som premierar effektiv kommunikation till en ung målgrupp. Filmen Hajen som blev viral ska lära barn att vara källkritiska på internet. Den är en del i ett utbildningsmaterial framtaget av Metro Viralgranskaren och Nätsmarta.
Det var första gången Crisby tävlade?
– Ja, jag blev tipsad om Publishingpriset av en vän och när jag kollade kategorierna såg jag att en av våra filmer skulle passa bra. Och det gjorde den ju, säger Anna Lindroth på Crisby
Vad är utmaningen när man gör film för barn?
– Man måste tänka till. Vilka bilder och vilket bildberättande förstår barn? Till exempel fick vi ändra bilderna på gamla telefoner till bilder på mobiltelefoner som ju barn är mer vana vid, berättar Fenja Heijkenskjöld på Crisby.
Hur kommer ni använda utmärkelsen i er marknadsföring?
– Vinnaremblemet kommer att funka bra på vår hemsida och det är kul att kunna visa upp att kommunikationen når fram, säger Anna Lindroth på Crisby. Och så är priset en rolig självförtroendeboost.
Filmen vann ju även kategorin utbildningsfilmer. Storslam alltså.
– Ja, det var superskoj och väldigt överraskande.
Se filmen Hajen som blev viral här
A car lift catalogue pinched the typography prize
Typografipriset: Magnus Bäcklund och Giuliano Garonzi, Humbly, intervjuas av Joel Snickars om katalogen IdealPark.
In your competition entry, you wrote that you are inspired by the American graphic designer David Carson, who once said: “Graphic design will save the world right after rock’n’roll does.” How does your catalogue save the world?
“Well, I don’t think it’s going to save the world. I just think that it’s a very good-looking publication, but the ambition wasn’t as high as you suggest. It was to create some sort of typography masterpiece, and that’s already a big ambition,” says Giuliano Garonzi, Chief Creative Officer at Humbly.
Humbly claims that the most exciting innovations are in the clash between strict engineering and creative madness. How did you convince IdealPark to invest in your “creative madness”?
“IdealPark has been a client of mine before I joined Humbly; I’ve been working with IdealPark for ten years. We have a totally trusting relationship. They really trust what we do, what we design, what we write and what we say that we should do – the base of every successful collaboration. And there was a bit of madness in the project, for sure. A bit of David Carson was there, I’m pretty sure,” says Giuliano Garonzi.
What does it mean to Humbly to receive the typography prize?
“It’s a recognition for a well accomplished job. And it’s a boost for us internally as well,” says Magnus Backlund, project manager at Humbly.
“Tom Sachs, a designer from New York City, says that ‘the reward for good work is more work’. I think that’s the best reward. And we are looking forward to that,” says Giuliano Garonzi.
Tidningen Hemslöjd – vinnare för sjätte året i rad
Årets facktidning: Carl Anders Skoglund (AD) och Malin Vessby (chefredaktör) intervjuas av Joel Snickars om tidningen Hemslöjd.
Vilka likheter finns det mellan att göra tidning och annat hantverk?
– Att kunna skriva bra texter, att kunna formge på ett skickligt sätt, att se möjligheter, att veta när man behöver vrida upp för att det ska bli lite bättre … En skicklig hantverkare eller en slöjdare jobbar precis likadant, säger Malin Vessby, chefredaktör på Hemslöjd.
Mycket i dagens samhälle ska göras snabbt och fort. Arbetar ni också så?
– Vi jobbar väldigt noga, och mycket. Tar om en massa, och kör kanske ett varv till. Vi nöter på tills det blir bra. Det är vår enkla arbetsmetod, säger tidningens ad, Carl Anders Skoglund. Sedan har vi superbra fotografer, skribenter och frilansare – de är helt grymma.
– Samtidigt är vi väldigt få som gör det här. Det är inte så att vi har en stor jätteredaktion i ryggen. Jag tror det handlar mycket om att vi funkar bra ihop och har en gemensam målbild. Och vi vill berätta om slöjd, menar Malin Vessby.
Nu har ni vunnit Publishingpriset för sjätte året i rad. Vad tänker ni?
– Vi blev väldigt glada och väldigt förvånade, säger Carl Anders Skoglund.
– Faktiskt så tyckte jag att det var lite genant, säger Malin Vessby. Vi är bra, det tycker vi själva också. Men vi är inte den enda bra tidningen i Sverige.