Jury

Juryn för Publishingpriset 2022

Juryn består av verksamma kommunikatörer som granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen.

Effektiv och framgångsrik kommunikation förutsätter mer än god form. Därför bedömer Publishingpriset jury även textinnehåll och visuellt innehåll samt – beroende på typ av tävlingsbidrag – manus och regi (film), fysiskt utförande (print), copy och idé (annonser) samt användbarhet (webb).

 

JURYNS EXEKUTIVA UTSKOTT

Lillemor Bulukin, grafisk designer, kommunikationskonsult, juryns ständiga sekreterare.

Jan Corneliusson, magisterexamen med inriktning marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg. Han har över 20 års erfarenhet av media och IT, varav de senaste tio åren som VD och vVD. Driver sedan 2022 Publishingpriset, och är juryns ordförande.

 

ÖVRIGA LEDAMÖTER

Linn Ahlbom, yrkeslärare på yrkeshögskolan Yrgo och programansvarig för utbildningen IP Grafisk produktion & form, samt lärare i de trycktekniska ämnena för nästa generations AD-assistenter/Final Art. Hon är hedersmedlem i International Color Consortium för utbildningens räkning, samt har varit verksam som grafiker och premediaproducent i en global tryckerikoncern.

Per Axbom, coach, UX-designer, podcaster, författare, föreläsare vid Nackademin och Högskolan i Jönköping. Hans podsändning heter UX Podcast och hans senaste bok Digital omtanke.

Thomas Barregren har jobbat som vd för en av Sveriges största webbyråer och är sedan 2013 delägare i contentbyrån Kntnt. Thomas har undervisat i kommunikation och konsten att skriva för webben på yrkeshögskola och är författare till den första boken på svenska om content marketing.

Anna Clarén, fotograf, lärare på Nordens Fotoskola Biskops-Arnö. Vinnare av Svenska Fotobokspriset och representerad på flertalet statliga institutioner, bland annat Moderna Museet i Stockholm. Senaste bildserien När allt förändrades visades på Fotografiska i Stockholm och gavs ut som bok på Max Ström (2018).

Åsa Ekman, dokumentärfilmschef på Film and Tell, som med dokumentärfilm och impact driver mätbar samhällsutveckling. Åsas filmer har visats världen över och hon har vunnit pris för bland annat Bästa Långfilm på Göteborg Filmfestival, samt är dubbel vinnare av Kristallen för Bästa Dokumentär. Med filmerna My Life my lesson och Say Something bedrev Film and Tell ett impactarbete som ledde till instiftandet av en ny lag 2021, Barnfridsbrottet. Filmen Leva tills jag dör har svensk biopremiär 30 september 2022, och handlar om vikten av en äldreomsorg som ser hela människan. Åsa har också en lång bakgrund som tv-producent inom främst public service.

Anna Hänström, Art Director och UX designer jobbar just nu som konsult på Sopra steria. Utbildad på Berghs och vinnare av Publishingpriset.

Johan Nerman, prisbelönt kreatör, författare och en gång i tiden världsmästare i TV-spel. Brinner för kommunikation som känns och differentierar.

Christina Sandell, art director och grafisk designer utbildad på Högskolan för design och Konsthantverk (HDK) och School of Visual Arts, New York (SVA). Programansvarig för Yrgo Art Director & Copywriter i Göteborg.

Fabian Starck, copywriter på Polestar, är en prisbelönt konceptuell kreatör med över tio års erfarenhet inom reklam och branding.

Camilla Sundberg, Creative Director på digitalbyrån Cloud Nine. Flitig föreläsare inom digital design och UX.

Ingegärd Waaranperä, teaterkritiker på Dagens Nyheter sedan 1986, numera frilans. Redaktör, lektör och korrekturläsare för bland annat förlaget Ordfront.

Jan Olof Ågren, scenograf på ett stort antal långfilmer och TV serier och minst lika många reklamfilmer. Han tycker att den stora behållningen har varit att få vara en del av så många olika men ändå bra projekt. Jan Olof är vinnare av Guldbaggen.

Rasmus Åkerblom, driver tv-produktionsbolaget Faktabruket. Är redaktör, programledare, tv-producent och författare. Har vunnit bland annat Carl von Linné-plaketten för bästa faktabok och Publishingpriset för tv-serien Klartänkt.

 

FÖRNYELSE OCH KONTINUITET
Genom att vi byter ett begränsat antal ledamöter varje år, uppgraderas juryn i långsam takt, allt för att tillgodose såväl behovet av förnyelse som av kontinuitet.

 

JURYARBETET
Under sommarmånaderna inleds arbetet med att rangordna och poängsätta de tävlande bidragen i varje tävlingskategori. Juryn utser sedan i tur och ordning nominerade, vinnare och Grand Prix-mottagare samt formulerar vinnarmotiveringar. Arbetet avslutas i oktober. Juryledamöterna har tystnadsplikt och får inte utanför juryn prata om inkomna tävlingsbidrag.

 

Annonsbidrag bedöms utifrån
• copy
• design
• idé
• visuella komponenter

Digitala publikationer bedöms utifrån
• design
• textinnehåll
• visuella komponenter

Filmbidrag bedöms utifrån
• manus
• design
• regi
• filmfoto

Printbidrag bedöms utifrån
• text
• design
• tryck, repro, efterbehandling, pappersval
• visuella komponenter

Webbplatsbidrag bedöms utifrån
• text
• design
• användbarhet
• visuella komponenter

Fullständiga kriterier finns på sidan Bedömningskriterier

 

Fotnot
I några fall meddelar en juryledamot jäv, varvid ledamoten inte deltar i beslut rörande en eller flera tävlingskategorier.

SV – Sidfot

Publishingpriset AB, Flygfältsgatan 16 A, 423 37 Torslanda • Telefon 031-50 00 30
Publishingpriset ® är ett registrerat varumärke • Copyright © 1990–2022 • All rights reserved
Etablerat 1990
kansliet@publishingpriset.org

Producerad med xSentio från WebbPlatsen