Från vänster: Helena Lindroth (Operan), Nanna Bergh (Doberman), Catarina Falkenhav (Operan) och Elin Ankerblad (Doberman) är några av de som står bakom “Operanplay.se” som vann Publishingprisets Grand Prix Webb 2020.
Foto: Stina Stjernkvist

Publishingprisets Grand Prix Webb 2020

Visar på kraften och möjligheten i det digitala

En sång som handlar om sig själv – sådan är Kungliga Operans webbplats Operanplay.se. Eller som att uppleva en operaföreställning IRL. En brusande musikupplevelse, ett bildfyrverkeri, ett festligt besök, känslosvall, bildningsresa – allt i ett. På webben, tillgängligt för alla.

Oerhört imponerande. Hur gick det till?
– Motorn är Operan själv, säger Nanna Bergh på designbyrån Doberman som har byggt sajten.

Själva operahuset ska renoveras 2023 och man insåg i god tid att när föreställningarna måste flytta runt på olika scener blir webben en fast punkt och samtidigt en ny bred kanal utåt.

Ganska överväldigade åtog sig Doberman uppdraget, med byrån Isobar som digital uppbackning.
– Att bara komma in i operahuset … Hur översätter man den känslan? Går det att ens närma sig upplevelsen? Vi måste ju göra något rikare än bara en vanlig playtjänst.

– De skulle ha en playkanal, så där började vi. Men vi är ett konceptgäng, så sen var det vi som formulerade vad vi ville åstadkomma: en rikare upplevelse. Vanliga playtjänster som SVT eller Netflix bygger på väldigt mycket innehåll. Men Operans utbud är extremt kvalitativt så vi ville hellre ha med få föreställningar och bygga presentationerna på djupet.

Varje föreställning får i Dobermans skapelse sin egen färg, typografi och omgivning. Det görs besök i loger och hos tekniken, i receptionen, hos massören, i sminket och hos affischörerna på utsidan av huset. Men också vägen in i Operan, var garderoberna finns, hur man tar sig genom lokalerna.

– En hel del är också som skolor kan använda som läromedel. Det finns ju vansinnigt många yrken under det här taket. Stockholmsoperan är unik i detta att allt finns i huset. Det vanliga är att man köper in till exempel skräddare och scenografi utifrån.
Operans vision med sajten har varit att demokratisera konstformen som brukar ses som ganska snäv både geografiskt, demografiskt och ekonomiskt.

– Med sajten vi har gjort för Operan ökar tillgängligheten, men det digitala formatet breddar också själva målgruppen. När vi bygger på djupet, med ”behind the scenes” och annat som pågår runt föreställningarna blir det mer lättsmält. Man får mer förståelse och kanske lite utbildning om opera, då blir det mer intressant för alla.

Problem saknas inte. Det krävs extra jobb med ljudet. Operan måste också filma i nya vinklar för det digitala formatet. Att hålla sajten aktuell kräver sitt arbete.

Alla föreställningar som läggs ut är handplockade av Operans konstnärliga ledare och ligger ute en bestämd tid, så behålls exklusiviteten. När föreställningarna byts ut har Operan själv tagit över skötseln av sajten. En liten redaktion i huset får ladda nytt innehåll i de givna ramarna.

Juridiken har också varit ett krux.
– Artisterna på scenen har ju tackat ja till att finnas där i fysisk form så att få rättigheter till deras föreställningar för spridning på sajten var i början komplicerat. Men det kommer att bli lättare efterhand, lovar Nanna Bergh.

Och så Covid 19, förstås:
– Med nedstängningen blev sajten plötsligt Operans enda kanal, där de ville få ut allt. Medan vi på Doberman var väldigt måna om att exklusiviteten skulle finnas kvar, så att sajten inte blir bara en vanlig playtjänst. Vi tycker att vi berikar besökaren med så mycket mer omkring. Det funkar fortfarande, men vi får se hur det blir över tid.

På Operan är det Catarina Falkenhav och Helena Lindroth som stod bakom beslutet och på Doberman var det vi tre kreativt ansvariga, Nanna Bergh, Robin Karlsson och Sanna Wickman. Publishingprisets Grand Prix firades i veckan med en virtuell skål för kreatörerna.

Nanna Bergh prisar samarbetet som lett så här långt:
– Det är väldigt bjussigt av Operan att erbjuda så otroligt mycket fint innehåll, säger hon.
– Och att de har varit så extremt modiga. Vi hade att välja mellan ett mer klassiskt play-spår, som folk är vana vid, och så vår vision, som var något helt annat. Att operan vågade välja det är jag så glad och stolt över. Och att vi i designteamet inte gav oss.

Ingegärd Waaranperä

 

Helena Lindroth, Operan, Nanna Bergh, Doberman, Catarina Falkenhav, Operan, och Elin Ankerblad, Doberman.
FOTO: Stina Stjernkvist

 

Operanplay.se
Doberman i samarbete med Isobar.

Motivering till Publishingprisets Grand Prix Webb: För en generös och exklusiv sajt som visar på kraften och möjligheten i det digitala.

Motivering till vinsten i kategorin Sajter som marknadsför verksamheter: För en målgruppsanpassad sajt med välskrivna texter, magisk typografi och stor närvarokänsla.

 

SV – Sidfot

Publishingpriset AB, Flygfältsgatan 16 A, 423 37 Torslanda • Telefon 031-50 00 30
Publishingpriset ® är ett registrerat varumärke • Copyright © 1990–2021 • All rights reserved
Etablerat 1990
kansliet@publishingpriset.org

Producerad med xSentio från WebbPlatsen